REGULAMENT DE ORDINE INTERIOARĂ
pentru
PACIENȚII, VIZITATORII ȘI ÎNSOȚITORII PACIENȚILOR INTERNAȚI
-
DISPOZIȚII GENERALE
- Prezentul Regulament de ordine interioară (denumit în continuare „Regulament” sau ROI) este un document cu aplicabilitate internă, elaborat pe baza reglementărilor legale în vigoare, aprobat de conducerea spitalului și cuprinde drepturile și responsabilitățile pacienților, vizitatorilor și însoțitorilor pacienților internați în Spitalul Clinic de Psihiatrie „Prof. Dr. Alexandru Obregia” București (SCPO).
- În conformitate cu prevederile legale în vigoare și având în vedere preocuparea permanentă instituției privind asigurarea și îmbunătățirea calității serviciilor de sănătate și siguranței pacienților, pentru prevenirea riscurilor care pot avea consecințe negative asupra sănătății și/sau integrității pacienților sau angajaților din spital, prin prezentul Regulament sunt stabilite la nivelul instituției reguli generale și specifice, aplicabile persoanelor care au acces în SCPO, în calitate de pacient, însoțitor sau vizitator.
- Accesul vizitatorilor pacienților internați în SCPO este permis numai în timpul programului de vizită, respectiv:
Luni – Vineri în intervalele orare 10:00 – 12:00 și 15:00 – 17:00
Sâmbătă – Duminică și zilele libere legale
în intervalele orare 10:00 – 13:00 și 14:00 – 17:00
- ÎN CAZUL DECLARĂRII UNOR EPIDEMII/PANDEMII, PROGRAMUL DE VIZITĂ SE SUSPENDĂ SAU SE MODIFICĂ ÎN CONFORMITATE CU NORMELE STABILITE LA NIVEL CENTRAL SAU DE CĂTRE CONDUCEREA SPITALULUI, ÎN CONFORMITATE CU NORMELE LEGALE ÎN VIGOARE. PROGRAMUL MODIFICAT VA FI PUBLICAT PE SITE-UL INSTITUȚIEI ȘI AFIȘAT LA INTRĂRILE ÎN SPITAL.
- Fumatul în unitate este strict interzis! Nerespectarea acestei prevederi se sancționează cu amendă în cuantum de 100 - 500 RON pentru persoanele fizice, în conformitate cu art. 13 lit. a) din Legea nr. 15/2016 pentru prevenirea și combaterea efectelor produselor din tutun.
- În spital sunt interzise: consumul de băuturi alcoolice, de droguri, substanțe etnobotanice ori halucinogene și jocurile de noroc.
- În secțiile de psihiatrie cu profil toxicomanii-dezintoxicare (Secțiile Psihiatrie XVI și XVII), în completarea corespunzătoare a dispozițiilor prezente, se aplică Regulamentul specific, prevăzut în Anexa 1 la acest document.
- În cazul în care este sesizată o situație care poate să pună în pericol viața/ sănătatea/integritatea unei persoane, este anunțat imediat agentul de pază sau personalul spitalului, după caz.
- Este strict interzis persoanelor neautorizate să intervină la echipamentele și aparatura medicală, la instalațiile electrice, sanitare sau la cele de protecție împotriva incendiilor şi la mijloacele tehnice de primă intervenție în caz de incendiu.
- Este interzisă deteriorarea/distrugerea obiectelor de inventar/patrimoniu ale instituției.
- Toate persoanele aflate în incinta spitalului (fie că sunt pacienți, însoțitori sau aparținători) au responsabilitatea de a avea un comportament civilizat în relaţiile cu celelalte persoane, indiferent de statutul acestora (personal din spital, pacienți, însoțitori, vizitatori, etc).
- Este interzisă orice formă de agresiune asupra persoanelor din spital (pacienți, angajați, vizitatori, însoțitori sau alți colaboratori ai instituției).
În conformitate cu prevederile art. 652 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniu sănătății, republicată, constituie infracțiuni:
„(1) Ameninţarea săvârşită nemijlocit ori prin mijloace de comunicare directă contra unui medic, asistent medical, şofer de autosanitară, ambulanţier sau oricărui alt fel de personal din sistemul sanitar, aflat în exerciţiul funcţiunii ori pentru fapte îndeplinite în exerciţiul funcţiunii, se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amendă.
(2) Lovirea sau orice acte de violenţă săvârşite împotriva persoanelor prevăzute la alin. (1), aflate în exerciţiul funcţiunii ori pentru fapte îndeplinite în exerciţiul funcţiunii, se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani.
(3) Vătămarea corporală săvârşită împotriva persoanelor prevăzute la alin. (1), aflate în exerciţiul funcţiunii ori pentru fapte îndeplinite în exerciţiul funcţiunii, se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 6 ani.
(4) Vătămarea corporală gravă săvârşită împotriva persoanelor prevăzute la alin. (1), aflate în exerciţiul funcţiunii ori pentru fapte îndeplinite în exerciţiul funcţiunii, se pedepseşte cu închisoare de la 3 la 12 ani.”
- Accesul autovehiculelor pacienților/vizitatorilor în spital este permis numai în următoarele situații:
- urgențe medicale;
- în cazurile în care este transportată o persoană cu dizabilități locomotorii
- dacă există locuri de parcare disponibile, caz în care parcarea se face doar în locurile indicate de către agenții de pază.
- NU este permis accesul persoanelor neautorizate (pacienților/însoțitorilor/vizitatorilor) în spațiile cu acces interzis ori restricționat (de exemplu acolo unde sunt afișate una din pictogramele "risc biologic" , „acces restricționat” sau „accesul interzis”), cu excepția cazului în care accesul este justificat și doar însoțite de către personalul autorizat în acest sens (de exemplu accesul în zonele cu expunere la raze X din cadrul Laboratorului de Radiologie și Imagistică Medicală).
- În incinta spitalului nu este permis accesul cu animale, cu excepția câinilor utilitari care însoțesc persoanele cu dizabilități și a celor din dotarea Ministerului Afacerilor Interne.
- În cadrul spitalului este strict interzisă fotografierea, înregistrarea audio și/sau video fără aprobarea scrisă a conducerii spitalului.
- Folosirea utilităților spitalului se realizează în mod rațional (de exemplu: a nu lăsa lumina artificială aprinsă dacă nu este necesar, a nu se consuma apă nejustificat – prin lăsarea acesteia să curgă fără scop practic, a nu se arunca deșeuri în lavoar sau în vasul de WC, pentru a nu înfunda sistemul de evacuare a apei menajere și implicit, canalizarea, etc).
- Este absolut necesară păstrarea curăţeniei atât în exteriorul, cât și în interiorul secțiilor/saloanelor/spațiilor și respectarea desfășurării activităților personalului din spital, indiferent de natura acestora (curățenie, dezinfecție, servirea mesei, schimbarea lenjeriei, administrarea tratamentului etc).
- Respectarea programului de masă, a celui de administrare a tratamentului, programările pacienților pentru consult/investigații, etc.
- Este interzisă folosirea echipamentelor/dispozitivelor medicale (din salon sau din alte spații ale spitalului) de către persoanele neautorizate (pacienți/însoțitori/vizitatori) fără acordul personalului medico-sanitar.
- Pacienții, vizitatorii și/sau însoțitorii pacienților au responsabilitatea de a nu interveni în activitatea curentă a personalului din spital.
- Este interzisă introducerea, deținerea și/sau utilizarea în incinta spitalului a următoarelor:
- obiecte tăietoare-înțepătoare și altele cu potențial periculos, care pot afecta siguranța persoanelor și/sau a clădirilor (seringi, cuțite, foarfece, lame de ras, etc).
- substanțe stupefiante (inclusiv medicamente de acest tip) sau produse etnobotanice. Fapta sau tentativa de a introduce ori folosi (fără prescripție medicală valabilă) în incinta spitalului de produse cu substanțe ce se regăsesc în cadrul TABELELOR I, II și/sau III din cadrul Legii nr. 339/2005 privind regimul juridic al plantelor, substanţelor şi preparatelor stupefiante şi psihotrope vor fi sesizate organelor competente.
- substanțe volatile cu potențial halucinogen
- arme de foc, arme albe, substanțe explozive, muniție etc
- Obiectele pacienților ce nu sunt permise în cadrul secțiilor se predau aparținătorilor sau se depun în seifurile din spital (la Camerele de Gardă sau în secții, după caz). Acestea se returnează pacienților la externare, pe baza procesului verbal de predare-primire efecte și valori, a actului de identitate si a biletului de externare.
- Este interzisă introducerea (fără prescripție medicală) în spital și/sau administrarea de medicamente pacienților de către personal neautorizat. Pacienții/aparținătorii, după caz, au obligația de a informa personalul medical cu privire la orice alt tratament medical (pentru alte afecțiuni) pe care îl urmează pacientul.
- La internare, spitalul alocă fiecărui pacient un cod unic, cod pe care îl comunică aparţinătorilor. Furnizarea telefonică către aparţinători a informaţiilor despre starea de sănătate a pacientului se face numai după confirmarea codului unic[1] (codul este transmis aparținătorilor/reprezentanților legali[2] ori convenționali[3] desemnați de către pacient).
- La cel mult 2 (două) ore de la internarea pacientului, aparținătorilor li se poate comunica, la cerere, telefonic sau prin SMS, următoarele informații: secția unde este internat, numărul salonului, etajul, numele medicului curant și numărul de telefon apelabil pentru informații despre starea de sănătate a pacientului, cu respectarea drepturilor acestuia.[4]
- În situaţia în care programul de vizită este suspendat în condițiile art. 1 alin. (4) din Ordinul MS 3670/2022 (În cazul unor evenimente epidemiologice deosebite, pe baza analizei efectuate de către direcţia de sănătate publică, în secţiile/compartimentele fără risc durata vizitei poate fi limitată la 15 minute, iar în secţiile/compartimentele în care se află internate persoane aflate la risc pentru dezvoltarea unor forme severe de boală) sau dacă starea de sănătate a pacientului nu permite vizitarea, secţiile/compartimentele au obligaţia de a asigura informarea telefonică zilnică a aparţinătorilor, prin medicul curant/medicul de gardă/personalul desemnat, despre starea şi evoluţia pacientului, cu respectarea drepturilor pacientului[5].
- Lista zonelor declarate cu risc epidemiologic (în conformitate cu dispozițiile legale în vigoare) este actualizată ori de câte ori este nevoie și adusă la cunoștința publicului prin afișare la intrarea în spital și pe site-ul instituției www.spital-obregia.ro
- Pentru pacienţii internaţi în oricare dintre secţiile/compartimentele unităţii sanitare, la solicitare, cu respectarea drepturilor pacientului, aparţinătorii pot discuta direct cu medicul curant în timpul programului zilnic de lucru al acestuia, în baza unui program stabilit de medicul şef/coordonator de secţie/compartiment, aprobat de directorul medical şi afişat la loc vizibil la intrarea în unitatea sanitară[6].
- Este obligatorie respectarea integrităţii bunurilor din patrimoniul instituției, a inventarului din spațiul de cazare, folosirea corectă a instalaţiilor electrice și sanitare. Este interzisă deteriorarea sau distrugerea obiectelor decorative sau de inventar din spital (mese, scaune, paturi, uși, ferestre, tablouri, aviziere, obiecte care fac parte din instalația electrică sau alimentarea cu apă, bănci, coșuri de gunoi, etc.) prin: zgâriere, scriere, vopsire, murdărire cu orice tip de substanță, demontarea sau degradarea oricăror elemente de construcție, decorative sau de mobilier, etc. Persoanele care cauzează astfel de prejudicii vor acoperi integral costul reparării sau înlocuirii bunurilor deteriorate.
- Pacienții, vizitatorii și/sau însoțitorii pacienților au dreptul de a aduce la cunoștința personalului medical orice eventuale nemulțumiri cu privire la activitatea din spital și/sau de a avea acces neîngrădit la „Registrul de reclamații” din secție (existent în cabinetul asistenților medicali) sau spital (după caz) pentru a consemna, în scris, orice problemă/sugestie/reclamație care are legătură cu serviciile acordate în SCPO.
- Conform lit. o) art. 8 din Ordinul MS. nr. 1502/2016, pacienții și aparținătorii au dreptul de a beneficia, la cerere, de consiliere din partea Consilierul de etică desemnat în spital (ale cărui date de contact se regăsesc: pe site-ul instituției, afișate în locuri vizibile la nivelul secției și în mapele de informare a pacienților) cu privire la potențiale incidente de etică sau vulnerabiliăți etice în spețe care privesc:
- „cazurile de încălcare a principiilor morale sau deontologice în relaţia pacient - cadru medico-sanitar şi auxiliar din cadrul spitalului, prevăzute în legislaţia specifică;
- încălcarea drepturilor pacienţilor de către personalul medico-sanitar şi auxiliar, prevăzute în legislaţia specifică;
- abuzuri săvârşite de către pacienţi sau personalul medical asupra personalului medico-sanitar şi auxiliar, prevăzute în legislaţia specifică;
- nerespectarea demnităţii umane”.
- În caz de calamitate, cutremur, incendiu, alte situații deosebite, pacienții, însoțitorii și/sau vizitatorii acestora respectă indicațiile personalului din spital.
-
REGULAMENT DE ORDINE INTERIOARĂ PENTRU PACIENȚII INTERNAȚI
Pacienților internaţi și/sau aparținătorilor, după caz, li se aduc la cunoştinţă de către personalul medico-sanitar verbal și prin afișare în locurile special destinate informării pacientului (pe site-ul spitalului, la porțile de acces în spital și la intrarea în fiecare secție), prevederile prezentului ROI şi vor semna de luare la cunoştinţă despre acestea în cadrul formularului Acordul Pacientului Informat, această semnătură reprezentând forma de asumare a regulilor stabilite în cadrul Spitalului Clinic de Psihiatrie „Prof. Dr. Alexandru Obregia” București (SCPO) pentru pacienți/aparținători, după caz.
III.1. DREPTURILE PACIENȚILOR INTERNAȚI ÎN SCPO:
- Să fie informați cu privire la diagnostic, tratamentul medical, planul de îngrijire și investigațiile recomandate de către medicul curant sau alt personal medical, după caz.
- Să fie informați despre prevederile legale privind drepturile și obligațiile pacienților (Legea nr. 46/2003, cu modificările și completările ulterioare și Legea nr. 487/ 2002 , împreună cu Normele de aplicare ale acesteia nr. 488/ 2016).
- Să indice, în scris (în formularul Acordul pacientului privind comunicarea datelor medicale personale), una sau mai multe persoane (inclusiv datele de contact ale acestora) care au dreptul să fie informate despre starea lor de sănătate.
- Să solicite opinia unui alt medic cu privire la diagnosticul sau conduita terapeutică recomandate de către medicul curant / de gardă.
- Să fie informați. În acest sens, spitalul pune la dispoziția pacienților (prin publicare pe site-ul instituției, afișe la avizierele din fiecare secție și/sau prin „mapele de informare” existente în fiecare secție din spital) diferite informații, respectiv:
- Declarația managerului privind obiectivele politicii manageriale;
- Drepturile și obligațiile asiguratului;
- Regulamentul intern pentru pacienți, vizitatori și însoțitorii pacienților internați în SCPO;
- lista cu numerele de telefon utile (nr. de telefon la care pot fi contactați în spital, apelul de urgență 112, ambulanță, consiliere confesională, etc.);
- condițiile de internare, transfer și externare din spital;
- lista telefoanelor de contact pentru informații, programări (consulturi, investigații, etc);
- personalul medico-sanitar și de îngrijire care asigură servicii de specialitate pe durata internării;
- intervalul orar în care medicii efectuează vizita medicală ;
- programul de distribuire a meselor și meniul zilnic (afișat la oficiul alimentar/sala de mese);
- intervalul de timp stabilit pentru consultații și/sau programarea internării pacienților, numărul de telefon, numele și prenumele persoanelor de contact;
- modul în care se pot depune sugestii și reclamații;
- regulile de igienă primară și de păstrare a curățeniei pe durata internării (inclusiv recomandări privind colectarea deșeurilor);
- reguli de prevenire a infecțiilor, inclusiv prin contaminare reciprocă;
- măsuri de prevenire a riscurilor (infecțios, de cădere, etc);
- tipurile de investigații paraclinice efectuate în cadrul spitalului;
- lista serviciilor acordate în spital;
- tarifele consultațiilor, investigațiilor și analizelor medicale nedecontate de CNAS;
- recomandări pentru un stil de viață sănătos (antitabagism, descurajarea consumului de alcool, alimentație sănătoasă și echilibrată, anti-sedentarism, antidrog, etc.);
- formularul „Chestionarului de evaluare a satisfacției pacienților” și modalitatea prin care acesta poate fi completat și depus;
- posibilitatea accesului la consiliere psihologică pentru pacienți/aparținători și/sau spirituală;
- parteneriatele/convențiile pe care le are spitalul cu alte organizații medicale sau medico-sociale, cu specialiști externi, cu alte laboratoare și/sau spitale, cu servicii private de ambulanță, cu interpreți autorizați ai limbajului mimico-gestual și/sau ai limbajului specific persoanelor cu surdo-cecitate, cu firme/traducători autorizați pentru pacienții nevorbitori de limba română, etc.
- Să solicite informații cu privire la modul în care spitalul asigură (pe durata internării) păstrarea în condiții de siguranță a bunurilor personale pe care din motive obiective nu le pot păstra în afara spitalului. Spitalul nu este responsabil de pierderea, furtul sau dispariția obiectelor de valoare care nu au fost predate spre păstrare la seiful secției sau instituției, după caz.
- În cazul copiilor cu vârsta de până la 14 ani, internaţi în oricare dintre secţiile spitalului, este permisă prezenţa permanentă a unui aparţinător, dacă se solicită acest lucru. În cazul copiilor cu vârsta cuprinsă între 14 şi 18 ani se poate permite prezenţa permanentă a unui aparţinător, cu acordul şefului de secţie/coordonatorului de compartiment.[7]
- Pacienții cu dizabilități, indiferent de vârstă, pot fi internați, la cerere, cu aparținător.
- În cazul pacienţilor internaţi care au un grad redus de mobilitate din cauza patologiei prezentate, pe oricare dintre secţiile/compartimentele din unitatea sanitară, (...) accesul unui însoţitor poate fi permanent, cu respectarea măsurilor interne de prevenire a transmiterii infecţiilor şi cu acordul şefului de secţie/coordonatorului de compartiment[8].
- De a beneficia de asistență/ajutor pentru îndeplinirea nevoilor fundamentale de îngrijire (igienă, comunicare, deplasare/mobilizare, alimentație, etc., inclusiv dreptul de a solicita și primi dietă special adaptată convingerilor proprii, religioase și/ sau spirituale).
- Pacienții au dreptul de a refuza vizita unui/unor aparținător/i.
- De a-și exprima opiniile privind percepția asupra serviciilor primite pe durata internării, prin completarea „Chestionarului de evaluare a satisfacției pacienților”(document anonim, înmânat de personalul secției înainte de externare și care, după completare, se depune în urna albastră, special amenajată la nivelul secției și inscripționată „CHESTIONARE”) sau prin accesarea mecanismului de feed-back online și/sau a chestionarului de satisfacție a pacienților (existent pe site-ul spitalului www.spital-obregia.ro la secțiunea „Info Pacienți”).
- De a-i fi păstrată securitatea și confidențialitatea datelor medicale și personale, chiar și după deces, în condițiile legii.
- De a primi la externare, în scris, rezultatul diagnosticului, tratamentului și îngrijirilor primite.
- De a-și exercita dreptul de vot, în condițiile în care au împlinit vârsta de 18 ani (împliniți până în ziua alegerilor, inclusiv). Excepție: „Nu au drept de vot debilii sau alienații mintal, puși sub interdicție, și nici persoanele condamnate, prin hotărâre judecătorească definitivă, la pierderea drepturilor electorale” (conform art. 36 din Constituția României).
- Pacientul sau aparţinătorul care însoțește pacientul pe durata internării are dreptul să acceseze serviciile medicale oferite de unitatea sanitară în conformitate cu prevederile legale în vigoare, indicaţiile medicale individualizate şi reglementările interne ale spitalului.
- Pacienții au dreptul să acceseze serviciile medicale oferite de unitatea medicală în condițiile prezentării documentele necesare pentru internare, conform reglementărilor legale în vigoare. Programarea internării pacienților care nu reprezintă urgență medicală se realizează telefonic, la numerele de telefon publicate pe site-ul spitalului și afișate la nivelul secțiilor.
- Medicația personală este păstrată și administrată doar de către personalul medico-sanitar; pacientii pot păstra asupra lor si utiliza numai inhalante pentru astm bronșic, cu aprobarea/acordul medicului curant.
- În intervalul orar 07.00-22.00, pacienții au acces la vizionarea programelor TV (televizoarele din secție) și la biblioteca secției, după caz.
- Pacientul /reprezentantul legal, după caz, are dreptul să solicite oricând externarea, cu respectarea normelor legale și a reglementărilor interne din spital. Externarea pacienților se realizează în următoarele condiții:
- cu acordul medicului curant. Externarea fiind însoțită de recomandări ale echipei terapeutice privind accesul la serviciile de tratament/asistență psiho-socială de profil și recomandări de îngrijire;
- la cerere, contrar avizului medical. În acest caz, pacientul este reevaluat de către medicul curant sau de către medicul de gardă al spitalului, după caz. Nu se pot externa la cerere decât pacienții care sunt internați voluntar.
- Pacienții/reprezentanții legali[9] au dreptul să refuze primirea unui vizitator.
III.2. RESPONSABILITĂȚILE PACIENȚILOR INTERNAȚI ÎN SCPO
- Să respecte recomandările medicale și de îngrijire stabilite de echipa medicală pentru care pacientul și-a dat acordul, precum și cele care se impun în situații care pot afecta starea de sănătate (fenomene meteo, incedii, cutremure sau alte situații excepționale/de urgență, etc).
- Să respecte perioadele în care se desfășoară vizita medicală și nu părăseasc salonul în aceste intervale de timp.
- Să informeze personalul medical de orice modificare apărută în evoluția stării proprii de sănătate.
- Să respecte regulile/indicațiile stabilite de conducerea spitalului în cazul unor evenimente epidemiologice deosebite/situații de risc epidemiologic și biologic.
- Să poarte ținută lejeră de spital/de interior (pijama, papuci, halat) pe durata internării. Hainele pacienților, dacă nu au fost preluate de către aparținători, se păstrează la garderoba spitalului; pot fi păstrate în salon numai articole de lenjerie intimă. Este interzisă depozitarea de bagaje voluminoase în saloane, cu excepția celor care pot fi depozitate în mobilierul din salon, după caz.
- Să respecte regulile de menținere a liniștii, să evite convorbirile la telefon pe timpul vizitei medicale, în timpul acordării de îngrijiri medicale în salon sau în intervalul programului de odihnă. În spital este interzisă tulburarea liniștii (prin strigăte, larmă, comportament sau limbaj necivilizat, utilizarea de aparate radio, CD-playere, etc – utilizarea acestora din urmă se poate realiza numai prin utilizarea căștilor audio). De asemenea, este obligatorie respectarea programului de odihnă în salon, respectiv în intervalele orare 22:00 – 06:00.
- Să respecte regulile de igienă primară. La intrarea și ieșirea din secție, se va spăla/ dezinfecta pe mâini cu soluție dezinfectantă.
- Pe durata internării, procurarea de medicamente din afara spitalului nu este permisă decât în situații deosebite și doar la recomandarea scrisă a medicului curant/de gardă. Medicația personală prescrisă pentru alte afecțiuni va fi predată personalului medical și administrată de acesta.
- Deplasările pentru investigaţii şi/sau tratamente se realizează numai la indicaţia medicului curant/de gardă, după caz și doar însoțiți de personal din secție.
- Pe durata internării nu este permisă părăsirea unității sanitare de către pacienți. În situații excepționale (solicitări exprese ale unor instituții, chemări la diferite Comisii de Expertiză sau pentru ridicarea ajutorului de boală sau a pensiei, pentru probleme familiale sau personale urgente, zile festive sau sărbători religioase, etc.) dacă starea de sănătate permite, pacientul poate părăsi spitalul pentru o perioadă limitată de timp, cu acordul scris al medicului curant și/sau al medicului șef de secție sau cu acordul medicului de gardă, după caz.
- Nu este permis consumul de bauturi alcoolice, produse alimentare care conțin cofeină (cafea, ness, cappuccino, Cola, ciocolată, etc) sau alte substanțe energizante.
- Să respecte orarul de masă și să păstreze alimentele în frigider. În vederea evitării toxiinfecțiilor alimentare sau a alterării alimentelor, este interzisă depozitarea acestora în noptiere, la ferestre, etc. Atât în timpul, cât și în afara programului de masă, consumul alimentelor se realizează numai în spaţiile special destinate (sala de mese).
- Este interzis ca pacientul să dețină pe perioada internării:
- obiecte tăietoare-înțepătoare și altele cu potențial periculos, care pot afecta siguranța persoanelor și/sau a clădirilor (cuțite, foarfeci, lame de ras, brichete, cutite, lame, tacâmuri, borcane din sticlă, deodorant spray sau confecționat din sticlă etc). Personalul medico-sanitar are sarcina de a verifica bunurile deținute de către pacient și dreptul de a reține obiectele periculoase, spre păstrare, până la externare (când se returnează posesorului);
- substanțe stupefiante sau produse etnobotanice;
- substanțe volatile cu potențial halucinogen.
- Pacienții internați în regim nevoluntar predau spre păstrare, la internare, personalului (în baza unui proces-verbal de predare-primire) banii, bijuteriile sau alte obiecte de valoare.
- În situații particulare, generate de starea pacienților, medicul curant/de gardă poate restricționa/limita temporar accesul la anumite obiecte tehnice (telefon mobil, tabletă, laptop, etc), dacă utilizarea acestora este în detrimetrul sănătății pacientului.
- Comunicarea cu aparținătorii se poate realiza prin intermediul telefoanelor din secție (numerele de telefon aferente sunt afișate pe site-ul web al spitalului și la nivelul secțiilor), sau prin intermediul telefoanelor personale, după caz.
- Pe parcursul internării, transmiterea pachetelor de la vizitatori către pacienți se realizează doar prin intermediul personalului spitalului.
- Să respecte recomandările personalului medical la externare și să prezinte medicului de familie biletul de ieșire din spital și scrisoarea medicală primite la externare.
- Să respecte instrucțiunile specifice privind apărarea împotriva incendiilor, afișate în secții.
- La externare, să predea efectele asigurate de spital pe durata internării. Contravaloarea efectelor nepredate se impută pacientului, la externare.
- Să achite contravaloarea serviciilor acordate, nedecontate de Casa Națională de Asigurări de Sănătate.
-
REGULAMENT DE ORDINE INTERIOARĂ PENTRU VIZITATORII PACIENȚILOR INTERNAȚI ÎN SCPO
IV.1. ACCESUL ȘI CIRCULAȚIA VIZITATORILOR ÎN SCPO
- Vizitatorii au responsabilitatea de a circula în incinta spitalului respectând traseele de acces (alei) către secția dorită.
- Nu este permis accesul vizitatorilor[10]:
- care prezintă semne clinice de infecții acute
- aflați în stare de ebrietate sau aflați sub influența unor substanțe halucinogene
- Numărul de vizitatori în saloane/rezerve este permis astfel[11]:
- 1 vizitator/pacient in saloanele cu un numar de cel mult 3 paturi, pacienții putând fi vizitați doar pe rând;
- 1 vizitator/pacient în saloanele cu un număr de 4-6 paturi, putând fi vizitați maximum doi pacienți în același timp;
- 1 vizitator/pacient în saloanele cu un număr mai mare de 6 paturi, putând fi vizitați maximum trei pacienți în același timp.
- Pentru prevenirea riscului de transmitere a infecțiilor, se recomandă vizitatorilor care prezintă simptome ale unei boli infecto-contagioase (tuse, strănut, erupții cutanate, etc.) să amâne vizita la spital.
- Este interzisă vizitarea pacientilor de catre persoane care prezintă simptome ale unei boli infecto-contagioase (viroză respiratorie, boală diareică acută, boală eruptivă, etc). În acest sens, la intrarea în secție se completează „Chestionarul de triaj epidemiologic”.
IV.2. DREPTURILE ȘI OBLIGAȚIILE VIZITATORILOR PACIENȚILOR INTERNAȚI ÎN SCPO
- La intrarea în secție, vizitatorii primesc echipament de protecție pe care sunt obligați să îl poarte pe toată durata vizitei, conform indicațiilor personalului medical, adaptat la gradul de risc al secției/pacientului (de exemplu: pacient cu boală infecto-contagioasă, aflat în salon/rezervă/zonă de izolare). Pe toată durata vizitei: halat de unica folosinta/pelerină, mască, etc. iar la ieșirea din secție au obligația de a se dezechipa și de a depune echipamentele în recipientele speciale, inscripționate „pericol biologic”.
- Vizitatorii se vor spăla/dezinfecta pe mâini la intrarea și ieșirea din secție/salon, folosind gelul dezinfectant aflat la locul unde se găsește echipamentul de protecție.
- Vizitatorii vor respecta indicatiile personalului medico-sanitar privitoare la masurile aplicate în situații epidemiologice deosebite (ex: pacient izolat, etc).
- În cazul în care în perioada vizitei intervin situații justificate (urgențe medicale sau de altă natură) personalul medical poate întrerupe/suspenda efectuarea vizitei.
- Vizitatorii nu au acces la datele/documentele medicale ale pacienților. Pentru pacienții internați în spital, aparținătorii/reprezentanții legali/convenționali, precum și persoanele menționate în formularul Acordul pacientului privind comunicarea datelor medicale personale pot solicita informații despre starea pacientului de la medicul curant, în timpul programului zilnic de lucru al acestuia (stabilit de medicul șef/coordonator de secție, aprobat de directorul medical și afișat la loc vizibil la intrarea în secție).
- Durata vizitei este limitată la maximum 30 minute pe zi; în cazul unor evenimente epidemiologice deosebite, în secțiile fără risc durata vizitei poate fi limitată la 15 minute, iar în secțiile în care se află persoane aflate la risc pentru dezvoltarea unor forme severe de boală programul de vizită poate fi suspendat, în condițiile legii.[12]
- Pe durata vizitei în spital, este strict interzis vizitatorilor:
a) să se așeze pe paturile destinate pacienților;
b) să așeze pe patul pacienților obiecte personale;
c) să atingă mesele de tratament, ustensilele, accesoriile, echipamentele sau aparatura medicală.
c)să atingă recipientele inscripționate cu mesaje de avertizare de risc de tipul „risc biologic”.
- Vizitatorii au obligația ca pe durata vizitei să respecte timpul de odihnă al pacienților internați precum și activitatea curentă a personalului medical, evitând să producă zgomote puternice sau să inițieze orice alte acțiuni de natură să creeze disconfort celor din jur.
- Alimentația pacienților internați este asigurată de către spital, fiind adaptată necesităților medicale și preferințelor individuale. În acest sens, vizitatorii sunt rugați să nu aducă pacienților alimente și/sau băuturi dacă nu au cunoștință despre regimul dietetic stabilit de medicul curant; în cazul în care cunosc recomandările privind regimul dietetic al pacientului, este necesar ca alimentele aduse în spital să fie în cantități reduse, în cutii/recipiente închise, în termen de valabilitate și să nu fie ușor perisabile (care se alterează rapid).
- În situații de urgență medicală sau pentru acordarea de alte îngrijri medicale pacienților din salon, personalul medical poate solicita întreruperea vizitei și părăsirea salonului de către vizitatori; în cazul în care vizitatorii nu răspund solicitării personalului medical iar prezența acestora în salon afectează efectuarea de manevre și îngrijiri medicale sau încalcă regulile prin care sunt respectate demnitatea și intimitatea acestora, personalul medical poate solicita sprijinul agenților de pază.
- Este interzisă orice acțiune prin care să încurajeze sau să determine pacienții să părăsească incinta spitalului
- Vizitatorii au responsabilitatea de a nu lasa obiectele personale nesupravegheate, indiferent de zona în care se află. În caz de dispariție a acestora spitalul este exonerat de orice răspundere.
- Este interzis vizitatorilor să desfășoare activități de vânzări ambulante, difuzarea de materiale publicitare, afișaj, etc în incinta spitalului, fără acordul scris al conducerii unitații.
- În cazul în care, din cauza unor situații neprevăzute este necesară suspendarea temporară a programului de vizită, acesta se va prelungi direct proporțional cu perioada suspendării.
- În cazul nerespectării prevederilor prezentului Regulament personalul medical poate întrerupe vizita.
IV.3. REGULAMENT PENTRU VIZITATORII PACIENȚILOR INTERNAȚI ÎN REGIM NEVOLUNTAR
Suplimentar prevederilor cap. IV.1 și IV.2, vizitatorilor pacienților internați nevoluntar li se aplică și următoarele prevederi:
- Datele de identitate ale vizitatorilor pacienților internați nevoluntar sunt înregistrate în „Registrul de evidență vizite” (anexa 5 la prezenta) existent la nivelul fiecărei secții. În acest sens, accesul la pacient se realizează ulterior prezentării asistentului de serviciu cartea de identitate/alte documente care să ateste identitatea.
- Având în vedere imprevizibilitatea reacțiilor pacienților (determinate de patologiile tratate la nivelul spitalului și pentru asigurarea integrității persoanelor) în funcție de starea pacientului, vizita se desfășoară cu acordul personalului medical și cu asigurarea supravegherii întâlnirii, cu respectarea demnității și intimității acestuia, în spațiul special amenajat din secție.
- Asistentul medical sau infirmierul desemnați pentru zona de supraveghere au dreptul de a verifica obiectele/ alimentele aduse pacientului de către vizitatori.
- Vizita pacienților internați nevoluntar este condiționată și de activitatea medicală desfășurată în secție; la cererea personalului medical, vizitatorul este obligat să părăsească spațiul de vizită.
- În situația în care pacientul nu dorește să primească vizite sau devine agitat ca urmare a vizitei, personalul medical poate refuza, întrerupe sau suspenda vizita, după caz.
-
DREPTURILE ȘI ÎNDATORIRILE ÎNSOȚITORILOR PACIENȚILOR INTERNAȚI ÎN SCPO:
- Respectă regulile interne ale secției/spitalului.
- Au responsabilitatea transmiterii către personalul secției a documentelor medicale privind patologiile preexistente spitalizării, după caz.
- În conformitate cu normele legale în vigoare, au dreptul (contra-cost) la norma de hrană zilnică, în limitele meniului servit în spital.
- Respectă indicațiile personalului medico-sanitar.
- În vederea asigurării supravegherii continue a pacientului, însoțitorii au responsabilitatea de a informa personalul medico-sanitar de orice modificare apărută în evoluția stării de sănătate a pacientului pe care îl însoțesc și de a anunța personalul la părăsirea secției.
- Respectă perioadele în care se desfășoară vizita pacienților.
- Au dreptul de a participa la executarea manevrelor de îngrijire a pacientului pe care îl însoțesc, numai la solicitarea și sub îndrumarea personalului medico-sanitar.
- Pe toată durata internării este obligatorie purtarea ținutei (decentă, lejeră, de interior) de spital pentru însoțitori.
- Au dreptul de a beneficia în mod gratuit de informări/instruiri specifice privind îngrijirea pacientului și adoptarea unui stil de viață sănătos.
- La cererea personalului medico-sanitar, pentru desfășuratea activităților medicale și de îngrijire, au obligația de a părăsi temporar salonul.
- La solicitare, pot să depună hainele spre păstrare la garderoba spitalului; pot fi păstrate în salon numai articole de lenjerie intimă și produse de igienă personală (având responsabilitatea de a aplica zilnic regulile de igienă individuală). Este interzisă depozitarea de bagaje supradimensionate în saloane, cu excepția celor care pot fi depozitate în mobilierul specific din salon.
- Este permisă păstrarea alimentelor în cantități mici, care se depozitează în frigiderul salonului/secției, în pungi/recipiente etichetate ori inscripționate cu numele pacientului și numărul salonului. Consumul alimentelor în afara programului de masă se realizează în spațiile destinate (sala de mese), sub supravegherea personalului din secție.
- Au obligația să nu deterioreze, distrugă sau să înstrăineze nimic din ce aparține spitalului; în cazul în care acest lucru se întâmplă neintenționat, însoțitorul achită la Casieria Spitalului contravaloarea obiectelor deteriorate. Dacă deteriorarea, distrugerea sau înstrăinarea obiectelor a fost realizată intenționat, în afara plății se va lua măsura externării imediate a însoțitorului și sesizarea organului legal abilitat. Orice prejudiciu cauzat secției/spitalului va fi suportat de către persoana care l-a provocat, în condițiile legii.
- Achită la externare taxa de spitalizare pentru însoțitor, conform reglementărilor interne.
- Prezentul ROI intră în vigoare conform deciziei managerului SCPO nr. ..../..................... .
- Regulamentul poate fi completat/modificat:
- la modificările legislative apărute în domeniul reglementat; în cazul în care apar norme legale noi, cu impact asupra activităților reglementate, până la revizia corespunzătoare a prezentului ROI, vor fi aplicate și respectate noile dispoziții legale.
- la propunerea argumentată a Comitetului Director sau a personalului de conducere din spital;
- la propunerea fundamentată a reprezentanților altor organizații implicate în apărarea drepturilor pacienților.
- Prin implementarea și respectarea prezentului Regulament se previn/reduc următoarele riscuri principale (fără a avea caracter limitativ):
- apariția de evenimente adverse asociate asistenței medicale (de exemplu: infecții, căderi, agresiuni, părăsirea spitalului de către pacienți fără acordul personalului medical, accidente, incidente, etc), care pot afecta starea de sănătate a pacienților
- afectarea calității mediului de îngrijire și/sau a actului medical
- încălcarea drepturilor pacienților.
- La data intrării în vigoare a prezentului Regulament își încetează efectele următoarele:
- Regulamentul de ordine interioară pentru pacienții, vizitatorii și însoțitorii pacienților internați nr. 30207/17.08.2020, ediția II, revizia 0;
- Anexa 2 a Regulamentului de organizare și funcționare specific Secției XVI TOXICOMANII, cu nr. înregistrare 9265/11.03.2022;
- Anexa 2 a Regulamentului de organizare și funcționare al Secției XVII TOXICOMANII, cu nr. înregistrare 29511/16.08.2022.
- Prezentul Regulament a fost întocmit într-un exemplar original și difuzat la nivelul SCPO de către personalul Serviciului Managementul Calității Serviciilor de Sănătate, astfel:
- responsabilului cu site-ul spitalului, pentru postarea pe pagina web a instituției
- către toate structurile spitalului (prin intermediul adreselor oficiale de poștă electronică) pentru luarea la cunoștință a personalului angajat, pentru introducerea documentului în mapele de informare a pacienților și/sau afișarea acestuia în fiecare secție, la loc vizibil.
- Prezentul Regulament completează corespunzător Regulamentul Intern al Spitalului Clinic de Psihiatrie „Prof. Dr. Al. Obregia” București.
[1] conform art.2 alin.(1) din Ordinul MS nr. 3670/2022 privind stabilirea programului de vizite în unităţile sanitare publice, denumit în continuare ¨Ordinul MS nr. 3670/2022¨
[2] Soțul/soția, copiii, părinții sau celelalte rude până la gradul al IV-lea ale pacientului, tutorele, precum și orice persoană cu vârsta de minimum 18 ani împliniți pe care pacientul o desemnează în acest scop prin declarație încheiată în formă autentică, care se înregistrează în Registrul național notarial de evidență a procurilor și revocărilor acestora și care va cuprinde drepturile prevăzute de lege ce pot fi exercitate de reprezentant (conform Legii nr. 150 din 24 iulie 2019 - pentru completarea art. 1 din Legea drepturilor pacientului nr. 46/2003 – articol unic)
Persoana desemnată, conform legislaţiei în vigoare, pentru a reprezenta interesele unei persoane cu tulburări psihice
[3] conform art.11 alin. (2) din Normele de aplicare a Legii drepturilor pacientului nr. 46/2003, Parte integrantă din Ordin 1410/2016
[4] Conform art.2 alin.(2) din Ordinul MS nr. 3670/2022
[5] Conform art. 4 alin.(1) din Ordinul MS nr.3670/2022
[6] Conform art. 4 alin.(2) din Ordinul MS nr.3670/2022
[7] conform art.6 alin. (1) și (2) din Ordinul Ministrului Sănătății nr.3670/2022
[8] conform art.5 alin. (2) din Ordinul Ministrului Sănătății nr.3670/2022
[9] în cazul minorilor și majorilor fără discernământ, conform punctului 2 din formularul „Acordul pacientului informat” din Ordinul MS nr.1411/2016 privind modificarea şi completarea Ordinului ministrului sănătăţii publice nr. 482/2007 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a titlului XV "Răspunderea civilă a personalului medical şi a furnizorului de produse şi servicii medicale, sanitare şi farmaceutice" din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii.
[10] conform art. 1 alin (6) din Ordinul Ministrului Sănătății nr. 3670/2022
[11] conform art. 1 alin (2) din Ordinul Ministrului Sănătății nr. 3670/2022
[12] conform art.1 alin. (4) și (5) din Ordinul Ministrului Sănătății nr. 3670/2022