Tulburarea de anxietate generalizată (TAG) se manifestă prin îngrijorări excesive, incontrolabile în legătură cu multiple activități sau situații obișnuite de viață. Acestea se asociază cu

  • stare de neliniște,
  • oboseală excesivă,
  • dificultăți de concentrare,
  • iritabilitate,
  • tensiune musculară
  • tulburări de somn, simptome care afectează funcționarea de zi cu zi.

Ceea ce diferențiază TAG este faptul că persoana prezintă anxietate și îngrijorări legate de un număr mare de evenimente și/sau situații de viață – școală, loc de muncă, viață socială, persoane apropiate, sănătate, etc.
Confruntarea întregii planete cu o pandemie nu va diminua aceste îngrijorări, din contră. Persoanele care au o tendință de a se îngrijora sau prezintă deja o tulburare de anxietate generalizată vor resimți o agravare a simptomelor, fiind expuse constant la o sursă inepuizabilă de posibile îngrijorări:

  • „Oare eu și/sau familia mea ne vom îmbolnăvi?”
  • „Cum ne vom descurca financiar în această perioadă?”
  • „Oare îmi voi pierde serviciul?”
  • „Ne vom confrunta în viitor cu o criză financiară?”
  • „Cum voi suporta psihic o perioadă lungă de izolare?”
  • „Ce se întâmplă dacă rămân fără resurse?”

Sigur, putem considera că este firesc să ne îngrijorăm, dat fiind faptul că ne aflăm într-o situație incertă, în care lucrurile se pot schimba de la o zi la alta, însă îngrijorarea nu ne va ajuta să fim mai productivi sau mai pregătiți pentru ce urmează. Dimpotrivă, atunci când suntem îngrijorați ne concentrăm mult mai greu, suntem mai iritabili și ne certăm mai des cu cei din jur, dormim mai prost, ceea ce nu ne va crește nicidecum eficiența în rezolvarea problemelor, ci va crea altele: conflicte cu familia, productivitate scăzută la serviciu din cauza insomniilor, stare fizică proastă, etc.
Prin urmare, trebuie să fim conștienți că îngrijorarea în exces nu ne va fi de folos, ci dimpotrivă, ne va fi inamic. Poate fi de ajutor să limităm activitățile sau discuțiile care accentuează îngrijorările: vizionatul TV, consumul de informație din surse necredibile de pe Internet etc.
Uneori să amânăm sau chiar să planificăm perioada în care ne îngrijorăm poate fi util pentru a “elibera” părți importante din zi de avalanșa de îngrijorări. A ne îngrijora, în situațiile în care soluțiile nu ne sunt la îndemână, nu face decât să ne blocheze în tensiune și anxietate. Găsirea soluțiilor se face cu calm, analizând starea prezentă a lucrurilor și acceptând că nu putem controla în totalitate viitorul, și nici nu putem anticipa absolut tot ceea ce se va întâmpla. În felul acesta ne sporim toleranța la incertitudinile din viața de zi cu zi.